Weblog: Turbotrauma

Nieuwsbron | : AUTOWEEK |
Categorie | : Auto |
Gepubliceerd | : Zaterdag 27 Februari 2016 om 12:01 |
Dat valt nog gloeiend tegen met de Audi A2 op de Autobahn: niet vooruit te branden. Terwijl de Golfjes en Mercedessen als bliksemschichten voorbijschieten, blijf ik als een uitgetelde bokser op de rechterrijstrook plakken. Om nóg tragere verkeersdeelnemers te passeren, ik kom ze trouwens nauwelijks tegen, moet ik een toerenberg van Mont Blanc-formaat beklimmen. Op een beetje helling raakt die arme kleine Audi helemaal de kluts kwijt. En als bij 4000 toeren in de vierde versnelling het …

Nieuwsbron:AutoWeek / auto
(27-09-2017 09:05 )
Mis. Het is de nieuwe Fiesta met een eenliter driecilinder, honderd pk en een zesbakje. Ik nam hem mee naar de IAA Frankfurt en stapte na vijf uur Autobahn tintelfris uit. Dat deed mijn oude S-klasse niet veel beter. De test-Fiesta kost met alles erop en eraan een kwart van wat die Benz nieuw moest opbrengen – zonder navigatie, bluetoothconnectie, Apple Car Play en dodehoekdetectie. Heeft het F

Nieuwsbron:AutoWeek / auto
(24-09-2015 13:21 )
Mijn eerste lange reis met dat immer betrouwbare, subliem gebouwde VAG-product, onze Audi A2, is in bijna alle opzichten een genoegen. De rit voert naar Bochum, 270 snelwegkilometers van Norg. De weersomstandigheden zijn beroerd en het is wel eens lastig dat op de Duitse Autobahn vrijwel iedereen sneller is dan dat vredige, slome aluminium doosje met zijn 75 turboloze pk’s die je met het gaspeda

Nieuwsbron:AutoWeek / auto
(20-06-2017 17:22 )
Dit maak ik nooit meer mee, daar ben ik vrij snel achter. Wie is zo gek de heksenjacht op CO2-emissies aan zijn laars te lappen met een 435 pk leverende vierliter V8 TDI en 900 newtonmeter koppel? Audi dus. En Bentley, dat het blok voor de Bentayga van het moederhuis mag lenen. Ik reed de SQ7, de sterkste turbodiesel op de markt, Een historisch hoogte- en vrijwel zeker ook een eindpunt. Zo'n mo

Nieuwsbron:AutoWeek / auto
(06-08-2020 08:10 )
Dat bleek toen de reclame-afdeling van Audi een foto van een rode Audi RS4 met een klein meisje op de socials gooide. Het cool-onverschillig tegen de neus leunende kind draagt een zonnebril en eet een banaan. Begeleidende oneliner: "Lets your heart beat faster in every aspect." Geen speld tussen te krijgen. Dat doen Audi's met de letters RS in hun naam nu eenmaal. Voor zover relativeringsverm

Nieuwsbron:AutoWeek / auto
(30-03-2020 11:02 )
In 2019 toonde Audi in Sjanghai de AI:me, een bijna autonoom rijdende toekomststudie die zijn verwantschap met de A2 niet verloochende. De meest zichtbare parallel was de achterkant met de geknikte glaspartij. Ik smulde bij voorbaat. En nu meldt AutoBild dat er echt beweging in de zaak zit. Op het nieuw MEB Entry-platform voor kleine elektrische auto's van het VW-concern, merkwaardigerwijs overige

Nieuwsbron:AutoWeek / auto
(07-03-2018 11:54 )
Hoe relevant is de Auto van het Jaar-verkiezing? Afhankelijk van je beoordelingscriteria is de Volvo XC40 niet zo'n gekke keus. Het is een suv waarmee Volvo op originele wijze nieuw terrein betreedt. It stands out in the crowd, tenminste tot alle doorgegroeide ex-V40-rijders en veranderingsgezinde V60-rijders zijn overgestapt. Maar dat geldt ook voor mede-genomineerden als de Alfa Romeo Stelvio, d

Nieuwsbron:AutoWeek / auto
(31-10-2018 12:00 )
Valt jou ook op, vraagt een collega, hoe weinig spannend nieuws er dit jaar is in autoland? Nu je het zegt; dat viel mij inderdaad een beetje op. Om precies te zijn: Het nieuws is elektrisch, hoewel nog mondjesmaat; de rest op een enkele onbereikbare supercar na een herhaling van zetten, variatie op een thema. Letterlijk. Van elke nieuwe BMW, Audi, Citroën en Volvo ken je de motoren, bakken en

Nieuwsbron:AutoWeek / auto
(26-08-2020 12:56 )
"Arme sukkel", denkt u. "Kind aan huis bij de garage". "En maar lappen". Nee. Volgens het Duitse weekblad Der Spiegel mag ik de champagne ontkurken. Dat eert deze week in een fraai artikel de jaren negentig als de gouden tijd voor de auto. "Niet weinigen zeggen, dat rond 1990 bijzonder duurzame auto's werden ontwikkeld, die bij goed onderhoud praktisch eeuwig houden." Als getuige voert het blad

Nieuwsbron:AutoWeek / auto
(20-10-2017 10:59 )
Hoe lang houdt de twaalfcilinder nog? Tegen de downsizetrend in zijn Audi, Mercedes, Rolls-Royce, Bentley, BMW, Aston Martin en Ferrari hem tot op heden trouw gebleven. En hoewel ik opving dat bij Audi (en dus Bentley, en qua V10 ook Lamborghini) de tien- en twaalfpitters hun langste tijd hebben gehad, is de nieuwe Audi A8 wederom met W12-motor leverbaar. Ingolstadt houdt nog even vast aan de trad

Nieuwsbron:AutoWeek / auto
(18-06-2020 13:15 )
Eens kijken wat importeurs in mei aan stekkerauto's afzetten; 155 Leafs, vierenveertig Zoe's, 55 Audi e-trons, 10 Mercedessen EQC. Bij Tesla elf stuks Model S, tien Model X en toch nog 157 Model 3's, maar die had bijna iedereen al. Bij Porsche: 19 Taycans. Opel sleet, wel na een forse prijsverlaging, toch nog 31 Ampera-e's. Dan deden BMW en MG het best goed met 61 i3's en 87 ZS'en. Dat zijn er bij

Nieuwsbron:AutoWeek / auto
(13-04-2015 09:07 )
Ja, dit kochten wij. Ik geef toe: het rode leer speelde als punt van overweging mee. Maar allebei hebben wij altijd van ganser harte een A2 begeerd. Hij is uniek. Je hebt van die typische iconen, de onvergetelijke evergreens die iedereen terecht bewondert om hun baanbrekende esthetische of architectonische kwaliteiten. Ik noem de Kever, de 911, de Eend, de Mini, de eerste Fiat 500. De Audi A2 kom

Nieuwsbron:AutoWeek / auto
(27-08-2019 13:00 )
Iedere liefhebber weet met welke grote daden de kleinzoon van Ferdinand Porsche zich verzekerde van zijn plaats in de twintigste-eeuwse autogeschiedenis. Zijn geesteskinderen staan in positieve en soms negatieve zin voor altijd op de kaart. De grandioze Porsche 917 in zijn tijd bij Porsche, waar hij door zijn hooghartige familie als 'Nicht-Namensträger' niet voor vol werd aangezien. De Quattro-te

Nieuwsbron:AutoWeek / auto
(18-11-2019 18:00 )
Voortaan heb je je krachtreserves dus uitsluitend nodig voor het inhalen van vrachtwagens. Die gaan 87, big deal. Met zeventig pk kom je een heel eind. Het bewijs? Hoor mijn anekdote. Pon bood me een proefrit met de Lamborghini Urus aan. Mijn ja was hartstochtelijk. Tegen de nieuwe ride van Enzo Knol en Porsche-moe vastgoedkader ga je geen nee zeggen. Ik vergat van opwinding spontaan dat het 2019

Nieuwsbron:AutoWeek / auto
(24-02-2018 15:00 )
We hebben een nieuwe Luther. Opmerkelijk, on-Duits hardhandig redactioneel van Auto Motor und Sport-chef Ralph Alex. Die gaat in een 'Manifest der deutschen Autofahrer' helemaal los op de Duitse autoconcerns. Met een to do-lijst van tien punten maakt hij gehakt van hun duikgedrag, onfatsoen en destructieve conservatisme. Hij vraagt of ze nou eindelijk eens met betaalbare elektrische auto's will

Nieuwsbron:AutoWeek / auto
(30-12-2019 09:39 )
De tijden zijn te zeer veranderd, merk ik als een van de miljoenen Nederlandse automobilisten. Ik sukkel met steeds lagere gemiddelde snelheden van importeur naar importeur, van concert naar vergadering, van Drenthe naar Schiphol en van Albert Heijn naar Ikea. Ik doe dat als wij allemaal in een land waar boven de 100 niks meer mag en waar autorijden dus nooit leuk wordt. Waar ochtend- en avondspit

Nieuwsbron:AutoWeek / auto
(19-01-2015 09:54 )
Volgende week een nieuwe smartphone kiezen. Net als jullie weet ik nu al hoe dat afloopt. We nemen de stadia van het besluitvormingsproces even door. (1) In de oriëntatiefase: cynisch gemekker over de nutteloosheid en de idioot grote schermen van die apparaten. (2) Het kordate besluit je niet meer gek te laten maken door de rat race en een kleinere te nemen. (3) De gang naar de winkel. (4) Daar m

Nieuwsbron:AutoWeek / auto
(15-03-2017 12:01 )
Audi gaat nog dit jaar auto's leveren met een vernieuwde versie van Audi Connect, waarmee auto's elkaar handiger kunnen waarschuwen voor gevaarlijke omstandigheden.Wanneer een auto verderop ergens de hoek om gaat en daar ineens een ongeluk tegenkomt, wil je dat graag weten. Dan kies je zelf wel voor een andere route. Nog handiger is het als er vlak voor je ineens keihard geremd wordt en je op tijd

Nieuwsbron:AutoWeek / auto
(30-05-2017 15:12 )
Als autojourno krijg ik zoveel trends mee dat ik er wel eens een oversla. Maar ze zijn dus in de mode, dynamische richtingaanwijzers. Bij richting aangeven ziet de medeweggebruiker een bewegende oranje led-streep als een neonrups naar de hoeken van de auto glijden. Audi kwam er voor het eerst op de R8 mee en laat nu ook de lagere diersoorten van die grootse innovatie profiteren. Ik zag dat zelfs d

Nieuwsbron:AutoWeek / auto
(22-12-2017 13:32 )
Alles went, ook downsizing. Viercilinders die driecilinders worden, er valt prima mee te leven. Driepittertjes met turbo klinken lekker ruig, ze gaan vaak als de brandweer, akoestisch heb je er op snelwegen geen hinder van. Vijf- en zescilinders die in grotere auto's viercilinders worden, in mid-size suvs of zakenauto's uit het D- en E-segment, dat is erg – althans de benzineversies, bij de dies