Elektrische stuurbekrachtiging - Cornelis schetst

Nieuwsbron | : AUTOWEEK |
Categorie | : Auto |
Gepubliceerd | : Zondag 29 Maart 2020 om 11:00 |
In de stuurinrichting voltrekt zich een revolutie: de klassieke hydraulische bekrachtiging maakt plaats voor een elektrische variant. Wat aanvankelijk leek op een kunstje om op de rollenbank tot een lagere CO2-uitstoot te komen ontpopt zich nu tot een cruciaal onderdeel voor de autonoom rijdende auto. Maarrr ... mocht de elektronica falen dan is er nog wel een vaste verbinding nodig tussen het stuur en de wielen. Dat klinkt ingewikkeld, maar is het dat ook? Bij de conventionele hydraulische …

Nieuwsbron:AutoWeek / auto
(22-03-2020 12:00 )
In het remsysteem buiten beeld voor de bestuurder voltrekt zich een revolutie: de klassieke vacuümrembekrachtiger maakt plaats voor een elektrische variant en daarbij lijken ook de dagen van de vertrouwde hoofdremcilinder geteld. Met eerst ABS en later ESP dachten we dat het remsysteem wel zo'n beetje klaar was voor de toekomst. Niets is echter minder waar! Met de komst van regeneratief rem

Nieuwsbron:AutoWeek / auto
(08-11-2020 12:00 )
Toen de grenzen van het conventionele remsysteem in zicht kwamen, presenteerde Mercedes net na de eeuwwisseling een remsysteem zonder directe verbinding tussen het rempedaal en de remschijven, alleen voor noodgevallen was er nog een hydraulische back-up. Voor de rest was de elektronica de baas. De theorie was briljant, de praktijk bleek toch minder ideaal. Cornelis Kit schetst hoe dat zit. Lees ve

Nieuwsbron:AutoWeek / auto
(28-06-2020 11:00 )
Bij een beetje SUV krijgen de voorwielen tijdens een noodstop al snel meer dan 3000 Nm aan remmoment voor hun kiezen. En dat terwijl de kracht op het rempedaal overeenkomt met pak 'm beet 50 kg. Om van die bescheiden pedaalkracht tot serieuze remkrachten te komen moet er ergens in het remsysteem een flinke opwaardering plaatsvinden. Dat klinkt ingewikkeld, maar is dat ook zo? Bij een noodstop kan

Nieuwsbron:AutoWeek / auto
(26-04-2020 11:00 )
Wanneer je elektriciteit door een geleider laten lopen ontstaat er een magnetisch veld. Zodra je meerdere magnetische velden met elkaar combineert kunnen er krachten ontstaan. Door slim met die krachten te spelen kom je bij de basis van de elektromotor. Andersom kun je met een magneet ook een stroom door een elektrische geleider laten lopen. Wanneer je een stroom opwekt in een geleider met behulp

Nieuwsbron:AutoWeek / auto
(12-07-2020 11:00 )
In basis is de opzet van een elektromotor gelijk aan die van een dynamo. Sterker nog: zelfs wanneer een elektromotor draait om iets aan te drijven probeert hij zich gelijktijdig ook als dynamo te gedragen en een spanning op te wekken. Dat klinkt ingewikkeld, maar is dat ook zo? De basis van een elektromotor is een magnetisch veld (van permanente magneten of van elektromagneten) met daarin een stro

Nieuwsbron:AutoWeek / auto
(23-08-2020 11:00 )
Een simpele elektrische handrem is in staat om de kabels naar de remschoenen of remblokken aan te trekken. Geavanceerder wordt het wanneer een elektromotor via een spindel de remblokken rechtstreeks tegen de schijven kan drukken. Dat klinkt ingewikkeld, maar is dat ook zo? Lees verder…

Nieuwsbron:NOS / binnenland
(09-02-2017 12:18 )
In steeds meer plaatsen kijken burgers niet lijdzaam toe hoe de plaatselijke bureaucratie hun voorstellen torpedeert. Evenmin laten zij zich afwimpelen aan het loket. Nee, ze gaan zelf aan de slag, in de hoop of de verwachting dat het lokale bestuur hen zal volgen. Een stille revolutie, noemt burgemeester Koos Janssen (CDA) van Zeist de initiatieven van burgers op lokaal niveau. In dorpen en ste

Nieuwsbron:AutoWeek / auto
(26-07-2020 11:00 )
Wanneer je bij een elektrische auto het gaspedaal loslaat begint de motor als een generator te werken, de stroomt loopt nu de andere kant uit. Zou je de plus- en min-pool omdraaien dan wordt er niet langer op de motor geremd, maar zal de motor z'n best doen om de andere kant uit te draaien. Dat klinkt ingewikkeld, maar is dat ook zo? Lees verder…

Nieuwsbron:AutoWeek / auto
(06-09-2020 11:00 )
Om de laadtijd zo kort mogelijk te houden leveren de meeste laadpalen in de publieke ruimte driefasenspanning, ook wel bekend als krachtstroom. Thuis kennen we het ook, onder andere voor elektrische fornuizen maar ook voor de wallbox. Bij het wisselen van stroomrichting houden de fasen keurig afstand tot elkaar, maar hoe zit het dan met de accu die gewoon op gelijkstroom werkt? Lees verder…

Nieuwsbron:AutoWeek / auto
(15-11-2020 12:00 )
Meten is weten, dat geldt ook voor de bandenspanning. Een leeglopende band is een potentieel gevaar. Je kunt dan ook niet vroeg genoeg gewaarschuwd worden bij drukverlies. Het meten van dat drukverlies kan met sensoren in de band die vervolgens hun signaal doorseinen naar de boordcomputer. De elektronica kan ook een drukverlies berekenen op basis van toerenverschillen tussen de afzonderlijke wiele

Nieuwsbron:AutoWeek / auto
(22-11-2020 12:00 )
In hybride en volledig elektrische aandrijflijnen hebben de elektromotoren het liefst wisselstroom, als het even kan graag in drie fasen en afhankelijk van de wisselende behoefte met een continu aan te passen spanning. Da's mooi, maar in de accu zit gelijkspanning van een constant niveau. Om de elektromotor toch te kunnen bedienen beschikken EV's en hybriden over vermogenselektronica die de motore

Nieuwsbron:AutoWeek / auto
(06-12-2020 12:00 )
Hoe werkt een inductiemotor? In elektrische auto's wordt de inductiemotor vaak ook aangeduid als asynchrone elektromotor. Beide benaming verklappen een deel van de werking. In de stroomgeleiders van het vaststaande deel (de stator) van de motor wordt een ronddraaiende magnetisch veld opgewekt. Dit veld zorgt op zijn beurt voor inductie in het bewegende deel (de rotor) van de motor. De uit die indu

Nieuwsbron:AutoWeek / auto
(20-12-2020 12:00 )
Wat is multi-link wielophanging? Voor een optimaal contact tussen band en wegdek presenteert Mercedes in 1982 onder de 190 een ogenschijnlijk complexe achterasconstructie waarbij vijf stangen met ongelijke lengtes er voor zorgen dat het wiel altijd in de juiste stand op het wegdek staat, de Raumlenkerachse. In 1999 laat Ford onder de Focus een variant voor middenklassers zien. Elk in hun eigen seg

Nieuwsbron:AutoWeek / auto
(03-01-2021 12:00 )
Wat is variabele klepbediening? Afhankelijk van belasting en toerental heeft de verbrandingsmotor een wisselende behoefte aan lucht en/of mengsel. Door te variëren met het openingstijdstip, de openingsduur en de lichthoogte van de kleppen valt daar keurig op in te spelen. Zodoende zijn kun je de prestaties verhogen en het verbruik en de uitstoot van schadelijke stoffen terugdringen. Dat klinkt in

Nieuwsbron:AutoWeek / auto
(17-01-2021 12:00 )
Hoe werkt een HEMI-motor? Hemi wordt vaak in adem met Chrysler genoemd, als aanduiding voor extra prestaties. Hemi is een afkorting van hemisferisch, hemispherical in het Engels, wat staat voor de vorm van een halve bol. De verbandingsruimte in de cilinderkop heeft bij Hemi-motoren dan ook de vorm van een halve bol. Door deze vorm heb je minder warmteverlies, kun je grotere kleppen gebruiken en he

Nieuwsbron:Sargasso / opinie
(21-06-2016 22:48 )
Het einde van het fossiele tijdperk is nabij. Althans, volgens Jeremy Leggett. En hij heeft het allemaal beschreven zijn boek. Dat boek is nu vertaald naar het Nederlands: ‘De overwinning – het einde van het fossiele tijdperk’ Bij de presentatie geeft hij in ruim een half uur uitleg over hoe snel de groene revolutie zich nu voltrekt. Een optimistisch verhaal. Lees meer berichten op Sargasso.

Nieuwsbron:AutoWeek / auto
(21-06-2019 05:02 )
De Engelse start-up Charge Cars is tijdens het Goodwood Festival of Speed aanwezig met een wel heel interessante auto. Het bedrijf brengt namelijk een volledig elektrische Ford Mustang mee naar het jaarlijkse autofeest. In november vorig jaar liet het Engelse Charge Cars al weten dat het druk in de weer was met de ontwikkeling van een volledig elektrische Mustang. Die auto is nu opnieuw gepresente

Nieuwsbron:AutoWeek / auto
(02-10-2019 08:17 )
Later deze maand voegt Volvo een volledig elektrische versie van de XC40 aan zijn portfolio toe, een variant die volgens de meest recente berichtgeving XC40 P gaat heten. Het is die elektrische XC40 waar Volvo vandaag een handjevol schetsen laat zien. De op stapel staande elektrische variant van de XC40 ontbeert volgens verwachting een open grille én moet het zonder uitlaten stellen. Het ontbreke

Nieuwsbron:NOS / buitenland
(06-01-2021 17:11 )
In de Amerikaanse hoofdstad Washington D.C. verzamelen zich duizenden mensen voor een grote pro-Trump-demonstratie. Deelnemers willen massaal de straat op gaan, voor een mars naar het Capitool, waar het Congres later vandaag de verkiezingswinst van aankomend president Biden bekrachtigt. Dat is de laatste officiële stap voordat Joe Biden op 20 januari kan worden beëdigd als president. Trump zal n