130 km/u: Milieudefensie fel tegen, Veilig Verkeer voor

Nieuwsbron | : NOS |
Categorie | : Binnenland |
Gepubliceerd | : Donderdag 5 November 2015 om 12:33 |
Milieudefensie begrijpt er niets van dat het ministerie van Infrastructuur de maximumsnelheid op veel wegen gaat verhogen. Vanaf februari mogen automobilisten op 61 procent van de snelwegen 130 kilometer per uur rijden.
De organisatie zegt dat de verhoging grote gevolgen heeft voor het milieu. Zo leidt die volgens Milieudefensie tot meer luchtvervuiling, meer geluidsoverlast en een hogere CO2-uitstoot.
VeiligerVeilig Verkeer Nederland (VVN) ziet juist voordelen in de verhoging. Nu …

Nieuwsbron:NOS / binnenland
(05-11-2015 13:38 )
Vooral in het oosten, midden en zuiden van Nederland mag volgend jaar harder worden gereden. Vanochtend werd bekend dat de maximumsnelheid vanaf februari op negentien trajecten wordt verhoogd naar 130 kilometer per uur. Op deze kaart is precies te zien om welke snelwegen het gaat, en waar nu al 130 gereden mag worden:Vanaf 5 februari gaan de nieuwe maximumsnelheden in op negentien trajecten (.pdf)

Nieuwsbron:NOS / politiek
(12-05-2017 16:50 )
Minister Schultz vindt niet dat het ministerie van Infrastructuur en Milieu weer moet opgesplitst. 'Haar' ministerie is onder het eerste kabinet-Rutte ontstaan door een samenvoeging van de ministeries van Verkeer en Waterstaat en het toenmalige ministerie van Ruimtelijke Ordening en Milieu. Er wordt weleens gezegd de twee beleidsterreinen beter weer uit elkaar getrokken kunnen worden. Maar Schult

Nieuwsbron:HartvNL / binnenland
(29-10-2015 12:28 )
Als de maximumsnelheid op de A2 tussen Utrecht en Amsterdam wordt verhoogd naar 130 kilometer per uur, zal dat leiden tot een flinke stijging van de uitstoot van stikstofdioxide. Dat heeft Milieudefensie berekend. Waar de snelheid omhoog gaat van 100 naar 130, neemt de uitstoot met 46 procent toe. Op weggedeelten waar de snelheid van 120 naar 130 gaat, stijgt de uitstoot met 27 procent. Volgens Mi

Nieuwsbron:NOS / politiek
(27-08-2015 12:04 )
Minister Schultz van Infrastructuur en Milieu voelt niets voor het verlagen van de maximumsnelheid op de snelwegen. Ze reageert op een uitspraak van PvdA-Kamerlid Vos, die in de Volkskrant opperde om de maximumsnelheid van 130 kilometer per uur te verlagen om de klimaatdoelstellingen te halen. Volgens Schultz is het afstappen van 130 kilometer per uur "niet aan de orde".CO2-uitstootVos zei vanocht

Nieuwsbron:NOS / binnenland
(01-03-2016 08:07 )
Veilig Verkeer Nederland heeft geen bezwaren meer tegen de verhoging van de maximumsnelheid naar 130 kilometer per uur. VVN zegt dat de vrees dat er daardoor meer ongelukken zouden gebeuren ongegrond is gebleken. "Op wegen waar nu 130 mag worden gereden is het aantal ongelukken niet gestegen ten opzichte van de 120 kilometerwegen", zegt een woordvoerder van VVN.De woordvoerder wijst er wel op dat

Nieuwsbron:NOS / binnenland
(22-12-2015 18:14 )
"We zijn teleurgesteld. We hadden gehoopt dat de bestuursrechter wat meer meegaand zou zijn ten opzichte van de omwonenden." Dat zegt Fer Poncia in reactie op het besluit van de bestuursrechter in Utrecht om de maximumsnelheid op de A2 op 130 kilometer per uur te houden in de avonduren. De rechter verwierp de eis van de gemeenten Stichtse Vecht en De Ronde Venen voor een lagere maximumsnelheid. Po

Nieuwsbron:BN De Stem / binnenland
(01-03-2016 07:51 )
Veilig Verkeer Nederland (VVN) keert zich niet langer tegen verhoging van de maximumsnelheid naar 130 kilometer per uur. ,,Hardrijden betekent niet per definitie onveilig, zeker niet op onze snelwegen'', aldus een woordvoerder tegen De Telegraaf. Volgens VVN vinden op 130-kilometerwegen niet vaker ongevallen plaats dan op wegen waar 120 de limiet is.

Nieuwsbron:NOS / economie
(11-05-2017 05:00 )
Milieudefensie wil een kort geding beginnen tegen de staat om schonere lucht af te dwingen. De milieuorganisatie heeft de overheid vorig jaar al voor de rechter gedaagd, maar er is nog geen zicht op een eerste zittingsdatum. "Ieder jaar overlijden duizenden mensen door luchtvervuiling en een veelvoud daarvan wordt ziek als gevolg van schadelijke uitstoot", zegt Anne Knol van Milieudefensie. "Er zi

Nieuwsbron:NOS / binnenland
(05-02-2016 09:10 )
Vanochtend is de maximumsnelheid op negentien trajecten op snelwegen verhoogd. Op onder meer delen van de A28 en de A58 mag je voortaan 130 kilometer per uur rijden. De snelheidsverhoging is goed nieuws voor veel automobilisten, maar er is ook kritiek. Onderzoekers van het RIVM en TNO zijn bang dat de Europese normen voor luchtkwaliteit worden overschreden nu auto's harder mogen rijden. Het RIVM w

Nieuwsbron:nu.nl / binnenland
(01-03-2016 08:12 )
Veilig Verkeer Nederland (VVN) keert zich niet langer tegen verhoging van de maximumsnelheid naar 130 kilometer per uur.

Nieuwsbron:AD / binnenland
(01-03-2016 07:48 )
Veilig Verkeer Nederland (VVN) keert zich niet langer tegen verhoging van de maximumsnelheid naar 130 kilometer per uur. ,,Hardrijden betekent

Nieuwsbron:NOS / politiek
(05-11-2015 08:24 )
Automobilisten mogen volgend jaar op veel meer plekken 130 kilometer per uur rijden. Op nog eens negentien trajecten gaat de nieuwe maximumsnelheid gelden, meldt het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Daarmee ligt het percentage snelwegen met de maximumsnelheid vanaf februari op 61. Nu is 130 kilometer nog op minder dan de helft van de snelwegen (49 procent) toegestaan. 24 uur per dagOnder d

Nieuwsbron:NOS / binnenland
(04-02-2016 07:30 )
Op veel wegen wordt de snelheid morgen verhoogd naar 130 kilometer per uur. Het gaat onder meer om de A28 tussen Hoogeveen, Assen en Groningen, en de A58 tussen Tilburg en Oirschot. Rijkswaterstaat is al bezig met het aanpassen van de borden langs de wegen. Minister Schultz van Infrastructuur en Milieu had de verhoging in november al aangekondigd. Het ministerie heeft er 2 miljoen euro voor vrijge

Nieuwsbron:elsevier / binnenland
(01-03-2016 07:57 )
AMERSFOORT (ANP) - Veilig Verkeer Nederland (VVN) keert zich niet langer tegen verhoging van de maximumsnelheid naar 130 kilometer per uur. ,,We hebben er geen grote bezwaren meer tegen'', zei een woordvoerster dinsdag na een bericht hierover in De Telegraaf. Volgens VVN vinden op 130-kilometerwegen niet vaker ongevallen plaats dan op wegen waar 120 de limiet is.

Nieuwsbron:HartvNL / binnenland
(13-09-2018 06:36 )
Een langdurige campagne moet het gebruik van sociale media op de fiets en achter het stuur terugdringen. Er komen spotjes op radio en televisie, maar ook op sociale media en de bioscoop. Verder zal op borden langs de weg op het gevaar worden gewezen. Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) geeft het startschot voor de actie donderdagmiddag in Den Haag. Tientallen organisaties steunen de c

Nieuwsbron:NOS / binnenland
(23-08-2017 07:52 )
Milieudefensie eist vandaag bij de kortgedingrechter dat de Nederlandse staat snel maatregelen neemt om de luchtvervuiling terug te dringen. De milieu-organisatie is ook met een gewone rechtszaak bezig, maar omdat dit te lang duurt heeft ze nu ook een kort geding aangespannen. Campagneleider Anne Knol van Milieudefensie noemt het "absoluut noodzakelijk dat er nu snel maatregelen genomen worden om

Nieuwsbron:NOS / politiek
(10-09-2013 06:51 )
Op het breedste stuk van de A2, tussen Holendrecht (bij Amsterdam) en Vinkeveen, gaat de maximumsnelheid waarschijnlijk in de loop van volgend jaar naar 130 kilometer per uur. Dat schrijft minister Schultz van Verkeer in antwoord op Kamervragen.Verhoging van de maximumsnelheid op dat stuk van de A2 hangt samen de stikstofregels die in 2014 van kracht worden. Die maken het mogelijk dat er 130 kilom

Nieuwsbron:HartvNL / binnenland
(22-09-2014 15:12 )
Het ministerie van Infrastructuur en Milieu lanceert dinsdag een campagne waarin fietsers worden opgeroepen om verantwoord om te gaan met smartphones en social media in het verkeer. De campagne is vooral gericht op jogeren tussen de 12 en 17 jaar oud. Bellen en Whatsappen op de fiets mag, maar een gevaar op de weg vormen niet. Dan kan de politie ingrijpen met beroep op artikel 5 van de Wegenverkee

Nieuwsbron:NOS / binnenland
(25-05-2018 05:30 )
Veilig Verkeer Nederland verkeert in grote financiële problemen. Ook heerst er onvrede onder lokale afdelingen over de koers van de top. Dat blijkt uit interne stukken die de NOS in bezit heeft. "Het voortbestaan van de organisatie is in gevaar", concludeerde accountants- en adviesbureau BDO in oktober. Volgens het niet gepubliceerde rapport komt dat doordat het aantal vrijwilligers afneemt en er
Meest Gelezen Nieuws:
- Defensie aansprakelijk voor overlijden marechaussee door hitteletsel
- CBR onder verscherpt toezicht voor achterstanden bij rijbewijzen
- Gezin wil einde aan ‘onrechtvaardige’ kinderbijslag: Jurian wél, tweelingbroer Jarno niet
- Miljoenenboete geëist tegen bedrijf Rotterdam om vervuiling
- Meisje (17) overlijdt na botsing met auto in Kootwijkerbroek