Het wordt steeds gevaarlijker op het fietspad

Nieuwsbron | : NOS |
Categorie | : Binnenland |
Gepubliceerd | : Vrijdag 13 April 2018 om 09:16 |
Volgens Veilig Verkeer Nederland wordt het steeds gevaarlijker op fietspaden. Dat komt onder meer omdat het druk is. E-bikers, racefietsers en gewone fietsers moeten allemaal op hetzelfde fietspad rijden. Maar dat is lastig, want er zijn grote snelheidsverschillen.
Als je even niet oplet, kun je zomaar tegen een andere fietser botsen. Ieder jaar komen duizenden fietsers bij de eerste hulp door een fietsongeluk.
Minder met de fiets
Sommige mensen kiezen er daarom voor om minder …

Nieuwsbron:NOS / binnenland
(06-12-2018 20:52 )
Gevaarlijke kruispunten en rotondes aanpakken. En nieuwe, bredere fietspaden aanleggen, zonder paaltjes en met schuine stoepranden. Dit soort maatregelen wil de overheid nemen om de verkeersveiligheid in Nederland te vergroten. De ambitie is om uit te komen op nul verkeersslachtoffers. In Amersfoort is dat al gebeurd, ze hebben daar zo'n gevaarlijke rotonde aangepakt. In het noorden van de stad li

Nieuwsbron:NOS / binnenland
(07-12-2019 20:14 )
Het is druk op het fietspad, zeker in de binnensteden. Er zijn 22,9 miljoen fietsen in Nederland. Dat aantal stijgt al jaren, net als de omzet van fietshandelaren. Dit jaar ging er zo'n 1,2 miljard euro om in de Nederlandse fietsindustrie, een kwart meer dan het jaar ervoor. De drukte op de fietspaden kan komend jaar nog weleens flink toenemen. Bijna twee derde van de werkende Nederlanders staat p

Nieuwsbron:NOS / binnenland
(11-08-2017 07:22 )
Chaos op het fietspad. Snorscooters, e-bikes, stadsfietsen en scootmobiels die kriskras door elkaar rijden. Als het aan de ANWB, de Fietsersbond en wielersportbond NTFU ligt is dat vanaf volgend jaar verleden tijd. De belangenclubs werken aan een speciale 'fietspadcode' en borden die fietspadgebruikers met verschillende snelheden uit elkaar moeten houden, schrijft het AD. "Geef elkaar de ruimte",

Nieuwsbron:HartvNL / binnenland
(19-02-2019 20:42 )
Amsterdam is de eerste, daarna volgt de rest van het land: vanaf 8 april moeten snorfietsers met een helm op, op de rijbaan brommen.Volgens het kabinet allemaal om de verkeersveiligheid te vergroten. Maar daar is niet iedereen het mee eens…. De 700.000 snorfietsers in ons land maken zich met tegenzin op voor een verhuizing van het fietspad naar de rijbaan. Want of het er voor de snorfietsers vei

Nieuwsbron:HartvNL / binnenland
(13-04-2018 07:31 )
Fietsers moeten elkaar de ruimte op het fietspad gunnen. Deze oproep doet Veilig Verkeer Nederland (VVN) met het oog op het nieuwe fietsseizoen. De organisatie constateert dat de drukte op de fietspaden toeneemt en elektrisch fietsen een vlucht neemt. Door de grote snelheidsverschillen wordt de kans op ongelukken op de fietspaden groter als fietsers geen rekening met elkaar houden. Daarnaast merkt

Nieuwsbron:NOS / binnenland
(06-01-2015 19:23 )
Op fietspaden in de bebouwde kom moet een maximumsnelheid van 25 km/u worden ingevoerd. Dat vindt het Fietsberaad, het kenniscentrum voor fietsbeleid. Wie sneller wil, bijvoorbeeld op een racefiets of een elektrische fiets, moet volgens het adviesorgaan uitwijken naar de hoofdrijbaan. Directe aanleiding voor het advies is de opkomst van de speed pedelec, een nieuw type elektrische fiets. Officieel

Nieuwsbron:HartvNL / binnenland
(14-12-2017 16:03 )
In de Tweede Kamer is donderdag besproken of de snorfiets voortaan op de rijbaan moet gaan rijden. De gemeente Amsterdam wacht al een tijd op regelgeving om dit mogelijk te maken. Naast Amsterdam willen ook de gemeenten Den Haag, Utrecht, Nijmegen, Eindhoven, Apeldoorn, Haarlem, Amersfoort, Den Bosch, Haarlemmermeer en Zwolle de snorfiets verplaatsen naar de rijbaan. Veilig Verkeer Nederland (VVN

Nieuwsbron:HartvNL / binnenland
(06-12-2015 10:25 )
Het aantal snorfietsen in Nederland is de afgelopen tien jaar meer dan verdubbeld. Inmiddels rijden er 663.567 van de voertuigen rond, blijkt uit cijfers die zondag door de BOVAG zijn gepresenteerd. De organisatie vreest daarom voor de gevolgen als de populaire tweewielers worden verbannen van de fietspaden. Minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) gaf eerder aan de regels te willen aa

Nieuwsbron:NOS / binnenland
(11-08-2017 17:08 )
Het is chaos op het fietspad, vindt de ANWB, de Fietsersbond en wielersportbond NTFU. Daar moet een nieuwe gedragscode voor fietspadgebruikers verandering in brengen. Maar werken meer regels voor fietsers wel? Moeten we fietsers wat meer vrijheid geven om hun eigen regels te maken? Vier experts geven antwoord. "Fietsers zijn in principe anarchisten", zegt verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen. Een f

Nieuwsbron:NOS / buitenland
(14-07-2019 20:53 )
Een opvallend protest in de Duitse hoofdstad vandaag. In bikini's en zwembroeken rijden ze door de straten, nog kwetsbaarder dan normaal. De deelnemers aan de fietsdemonstratie in Berlijn. Want ook al zegt het Berlijnse bestuur een fietsstad te willen worden, volgens deze demonstranten zijn ze daar nog lang niet. Fietsen is nu meer iets voor fitte, sportieve en jonge mensen, zegt Nicolas Linck van

Nieuwsbron:NOS / binnenland
(10-03-2021 15:00 )
Een groot deel van de onbewaakte spoorwegovergangen in Nederland is veel gevaarlijker dan gedacht. Bij een aantal overwegen is het risico zelfs zo groot dat er per direct maatregelen worden genomen. Die zijn het gevolg van een groot onderzoek van ProRail en de Nederlandse Spoorwegen naar onbewaakte spoorwegovergangen in heel Nederland. Een van de belangrijkste conclusies daarin is dat er geregeld

Nieuwsbron:NOS / buitenland
(27-12-2019 21:10 )
Wereldsteden doen er veel aan om inwoners op de fiets te krijgen. Het is goed voor het milieu en voor je gezondheid, maar veel steden zijn helemaal niet ingericht op fietsers. Dat geldt zeker voor Jakarta, de hoofdstad van Indonesië, waar auto's en brommers het straatbeeld bepalen. Het stadsbestuur van Jakarta kondigde dit jaar aan dat er meer fietspaden moeten komen. In 2019 is er 63 kilometer a

Nieuwsbron:NOS / binnenland
(25-05-2018 05:30 )
Veilig Verkeer Nederland verkeert in grote financiële problemen. Ook heerst er onvrede onder lokale afdelingen over de koers van de top. Dat blijkt uit interne stukken die de NOS in bezit heeft. "Het voortbestaan van de organisatie is in gevaar", concludeerde accountants- en adviesbureau BDO in oktober. Volgens het niet gepubliceerde rapport komt dat doordat het aantal vrijwilligers afneemt en er

Nieuwsbron:HartvNL / binnenland
(13-11-2020 12:54 )
Het lijkt slechts een kwestie van tijd tot er een coronavaccin beschikbaar is. Na de publicatie van de eerste testresultaten door het Amerikaanse farmaciebedrijf Pfizer verwachten het Engelse AstraZeneca en het Belgische Janssen ook binnen een tot twee maanden hun resultaten te delen.De concurrentie tussen de verschillende farmaceuten zorgt voor een ongekende snelheid waarmee de tests worden afger

Nieuwsbron:NOS / binnenland
(06-04-2019 17:20 )
Het wordt wennen voor snorfietsen en automobilisten in Amsterdam na het weekend. Vanaf maandag mogen snorscooters binnen de ring A10 niet meer op de fietspaden rijden en moeten de bestuurders een helm op. De andere grote steden, Utrecht, Den Haag en Rotterdam kijken met interesse naar de stap. Veiliger voor fietsers, is het argument, maar de scooteraars zijn bezorgd. "Dit betekent dus dat ik met e

Nieuwsbron:AD / binnenland
(01-06-2020 06:14 )
Na Pinksteren stappen we nog massaler dan voorheen op de fiets om naar werk en school te gaan. Het ov voelt ondanks de mondkapjes niet zo veilig. Maar de smalle fietspaden kunnen de toestroom niet aan. Het wordt oorlog op het fietspad.

Nieuwsbron:NOS / buitenland
(12-05-2020 18:32 )
Over de hele wereld worden in rap tempo fietspaden aangelegd. Met verf, bordjes of paaltjes krijgt de fietser ineens flink wat extra ruimte. Oorzaak? De coronacrisis. Want ook al worden maatregelen op veel plekken versoepeld, de regel om anderhalve meter afstand te houden blijft. En dus is hutjemutje in het openbaar vervoer reizen geen optie. Wereldgezondheidsorganisatie WHO adviseerde na de virus

Nieuwsbron:AD / binnenland
(01-06-2020 06:14 )
Na Pinksteren stappen we nog massaler dan voorheen op de fiets om naar werk en school te gaan. Het ov voelt ondanks de mondkapjes niet zo veilig. Maar de smalle fietspaden kunnen de toestroom niet aan. Het wordt oorlog op het fietspad.

Nieuwsbron:NOS / binnenland
(12-08-2019 07:10 )
Veilig Verkeer Nederland komt met een sociale media-campagne tegen lachgasgebruik in het verkeer. De campagne volgt op het nieuws dat het aantal lachgas-incidenten in het verkeer sterk is toegenomen. In 2016 ging het nog om 60 gevallen, dit jaar staat de teller al op 960. Als het aan Veilig Verkeer Nederland ligt, gaat dat aantal flink omlaag. "Het is onbegrijpelijk dat mensen, vooral jongeren, la
Meest Gelezen Nieuws:
- Video | Eerste biertje getapt: 'Het kabinet ervan overtuigen dat café open kan'
- Het is vreemd en eng dat sporters plotseling worden gecategoriseerd tot een elitegroep
- Nederland volgens rapport in top van EU-landen die zorgen voor ontbossing
- Laagste aantal verkeersdoden sinds 2015 in coronajaar
- Utrechtse kroegen op proef open: 'Heerlijk dat het weer mag'