Verkeer moet veiliger, is vierkant fietspad bij rotonde een oplossing?

Nieuwsbron | : NOS |
Categorie | : Binnenland |
Gepubliceerd | : Donderdag 6 December 2018 om 20:52 |
Gevaarlijke kruispunten en rotondes aanpakken. En nieuwe, bredere fietspaden aanleggen, zonder paaltjes en met schuine stoepranden. Dit soort maatregelen wil de overheid nemen om de verkeersveiligheid in Nederland te vergroten. De ambitie is om uit te komen op nul verkeersslachtoffers.
In Amersfoort is dat al gebeurd, ze hebben daar zo'n gevaarlijke rotonde aangepakt. In het noorden van de stad ligt een rotonde waarover iedere dag zo'n 17.000 fietsers en 8.500 automobilisten rijden, op …

Nieuwsbron:AutoWeek / auto
(07-12-2020 09:53 )
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat trekt tot en met volgend jaar €165 miljoen uit voor het veiliger maken van gevaarlijke kruisingen, fietspaden, wegen en rotondes. Dat schrijft minister Cora van Nieuwenhuizen aan de Tweede Kamer. Het geld komt ten goede aan bijna 190 gemeenten, alle provincies en twee waterschappen. Lagere overheden konden tot september bij het ministerie een aanvr

Nieuwsbron:NOS / binnenland
(18-04-2019 11:15 )
Vorig jaar kwamen in totaal 678 mensen om in het verkeer, dat is bijna 11 procent meer dan in 2017. Een forse stijging dus, terwijl het kabinet druk bezig is met plannen om het het aantal verkeersdoden te verminderen. Er is niet één verklaring voor die stijging, zegt verkeersdeskundige Ruud Hornman. "Maar ik ben toch bang dat we als weggebruikers de handen in de eigen boezem moeten steken", zegt

Nieuwsbron:NOS / politiek
(11-11-2015 10:00 )
Rotondes gaan meer op elkaar lijken. Volgens minister Schultz zijn er nu te grote verschillen tussen de meer dan 3000 rotondes, waardoor weggebruikers niet weten waar ze aan toe zijn. Meer eenduidigheid moet de verkeersveiligheid verbeteren.Het CROW, het nationaal kennisplatform voor infrastructuur, verkeer, vervoer en openbare ruimte, heeft in opdracht van de minister basiskenmerken uitgewerkt vo

Nieuwsbron:NOS / binnenland
(06-01-2015 19:23 )
Op fietspaden in de bebouwde kom moet een maximumsnelheid van 25 km/u worden ingevoerd. Dat vindt het Fietsberaad, het kenniscentrum voor fietsbeleid. Wie sneller wil, bijvoorbeeld op een racefiets of een elektrische fiets, moet volgens het adviesorgaan uitwijken naar de hoofdrijbaan. Directe aanleiding voor het advies is de opkomst van de speed pedelec, een nieuw type elektrische fiets. Officieel

Nieuwsbron:AutoWeek / auto
(11-11-2015 11:33 )
Kruispunten en rotondes zijn te verschillend waardoor verkeersdeelnemers in de war raken en er ongelukken kunnen gebeuren. Minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) heeft goede hoop dat dit gaat veranderen.Het nationale kennisplatform voor infrastructuur, verkeer, vervoer en openbare ruimte CROW heeft de basiskenmerken op een rij gezet waaraan kruispunten en rotondes moeten vo

Nieuwsbron:NOS / binnenland
(06-04-2019 17:20 )
Het wordt wennen voor snorfietsen en automobilisten in Amsterdam na het weekend. Vanaf maandag mogen snorscooters binnen de ring A10 niet meer op de fietspaden rijden en moeten de bestuurders een helm op. De andere grote steden, Utrecht, Den Haag en Rotterdam kijken met interesse naar de stap. Veiliger voor fietsers, is het argument, maar de scooteraars zijn bezorgd. "Dit betekent dus dat ik met e

Nieuwsbron:HartvNL / binnenland
(19-02-2019 20:42 )
Amsterdam is de eerste, daarna volgt de rest van het land: vanaf 8 april moeten snorfietsers met een helm op, op de rijbaan brommen.Volgens het kabinet allemaal om de verkeersveiligheid te vergroten. Maar daar is niet iedereen het mee eens…. De 700.000 snorfietsers in ons land maken zich met tegenzin op voor een verhuizing van het fietspad naar de rijbaan. Want of het er voor de snorfietsers vei

Nieuwsbron:HartvNL / binnenland
(13-08-2020 19:18 )
Nieuwe verkeersdrempels aan de Sluiskade in Almere Haven zorgen voor gevaarlijke situaties. Zondag belandden drie wielrenners in het ziekenhuis nadat ze onderuit gingen. Maar ligt dat wel aan de drempels?De eerste wielrenner die zondag ten val kwam, is de 71-jarige Albert Lamper uit het Noord-Hollandse Kortenhoef. Een fietstochtje met zijn wielrenmaatjes eindigde voor hem in een drama: hij lag ure

Nieuwsbron:NOS / binnenland
(01-06-2017 16:14 )
In de grote steden, en dan met name in Amsterdam, wordt het steeds drukker op de fietspaden. Naast fietsers en brommerrijders maken ook steeds meer bestuurders van zogenoemde Light Electric Vehicles (LEV) en compacte gehandicaptenvoertuigen gebruik van het fietspad. Ook steeds meer niet-invalide gebruikers zien de voordelen van zo'n compact autootje. Je hebt er namelijk in de meeste gevallen geen

Nieuwsbron:NOS / binnenland
(11-08-2017 07:22 )
Chaos op het fietspad. Snorscooters, e-bikes, stadsfietsen en scootmobiels die kriskras door elkaar rijden. Als het aan de ANWB, de Fietsersbond en wielersportbond NTFU ligt is dat vanaf volgend jaar verleden tijd. De belangenclubs werken aan een speciale 'fietspadcode' en borden die fietspadgebruikers met verschillende snelheden uit elkaar moeten houden, schrijft het AD. "Geef elkaar de ruimte",

Nieuwsbron:HartvNL / binnenland
(14-12-2017 16:03 )
In de Tweede Kamer is donderdag besproken of de snorfiets voortaan op de rijbaan moet gaan rijden. De gemeente Amsterdam wacht al een tijd op regelgeving om dit mogelijk te maken. Naast Amsterdam willen ook de gemeenten Den Haag, Utrecht, Nijmegen, Eindhoven, Apeldoorn, Haarlem, Amersfoort, Den Bosch, Haarlemmermeer en Zwolle de snorfiets verplaatsen naar de rijbaan. Veilig Verkeer Nederland (VVN

Nieuwsbron:HartvNL / binnenland
(13-04-2018 07:31 )
Fietsers moeten elkaar de ruimte op het fietspad gunnen. Deze oproep doet Veilig Verkeer Nederland (VVN) met het oog op het nieuwe fietsseizoen. De organisatie constateert dat de drukte op de fietspaden toeneemt en elektrisch fietsen een vlucht neemt. Door de grote snelheidsverschillen wordt de kans op ongelukken op de fietspaden groter als fietsers geen rekening met elkaar houden. Daarnaast merkt

Nieuwsbron:NOS / buitenland
(14-07-2019 20:53 )
Een opvallend protest in de Duitse hoofdstad vandaag. In bikini's en zwembroeken rijden ze door de straten, nog kwetsbaarder dan normaal. De deelnemers aan de fietsdemonstratie in Berlijn. Want ook al zegt het Berlijnse bestuur een fietsstad te willen worden, volgens deze demonstranten zijn ze daar nog lang niet. Fietsen is nu meer iets voor fitte, sportieve en jonge mensen, zegt Nicolas Linck van

Nieuwsbron:NOS / binnenland
(25-10-2016 16:40 )
Je ligt languit op de bank, hebt geen zin om te koken en belt de lokale pizzaboer. Even later springt er iemand op een scootertje en komt met een rotgang naar je toe. Want jij wil natuurlijk een warme pizza Margherita. Maar welke capriolen heeft jouw bezorger moeten uithalen om dat voor mekaar te krijgen? Door een gebrek aan inzicht en tijdsdruk bij de bezorgers ontstaan er volgens de Koninklijk

Nieuwsbron:NOS / binnenland
(21-11-2018 04:44 )
Scootmobielen zijn niet veilig genoeg en moeten zo snel mogelijk gaan voldoen aan strengere veiligheidseisen. Dat zegt de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) in een rapport dat vandaag verschijnt. De SWOV deed de afgelopen jaren onderzoek naar 35 ernstige ongelukken met de elektrische voertuigen. Daaruit blijkt onder meer dat gebruikers in gevaarlijke situaties de gashen

Nieuwsbron:NOS / buitenland
(27-12-2019 21:10 )
Wereldsteden doen er veel aan om inwoners op de fiets te krijgen. Het is goed voor het milieu en voor je gezondheid, maar veel steden zijn helemaal niet ingericht op fietsers. Dat geldt zeker voor Jakarta, de hoofdstad van Indonesië, waar auto's en brommers het straatbeeld bepalen. Het stadsbestuur van Jakarta kondigde dit jaar aan dat er meer fietspaden moeten komen. In 2019 is er 63 kilometer a

Nieuwsbron:RTL Nieuws / buitenland
(02-10-2017 08:23 )
Drukte op het fietspad lijkt geen grote rol te spelen bij het ontstaan van snorfietsongevallen op fietspaden. Obstakels op en langs het fietspad en risico's bij kruispunten zijn de boosdoeners.

Nieuwsbron:AD / binnenland
(06-12-2018 03:00 )
Brommerrijders met een flinke slok of drugs op moeten straks een veiligheidscursus of geschiktheidstest ondergaan, gevaarlijke kruispunten en rotondes gaan overal op de schop, er komen strengere kwaliteitseisen voor helmen en het CBR gaat het praktijkexamen vernieuwen.

Nieuwsbron:AD / binnenland
(06-12-2018 03:00 )
Brommerrijders met een flinke slok of drugs op moeten straks een veiligheidscursus of geschiktheidstest ondergaan, gevaarlijke kruispunten en rotondes gaan overal op de schop, er komen strengere kwaliteitseisen voor helmen en het CBR gaat het praktijkexamen vernieuwen.
Meest Gelezen Nieuws:
- Video | Eerste biertje getapt: 'Het kabinet ervan overtuigen dat café open kan'
- Het is vreemd en eng dat sporters plotseling worden gecategoriseerd tot een elitegroep
- Nederland volgens rapport in top van EU-landen die zorgen voor ontbossing
- Laagste aantal verkeersdoden sinds 2015 in coronajaar
- Utrechtse kroegen op proef open: 'Heerlijk dat het weer mag'